novellfragment

Små lappar med ord

Överallt i vardagen dyker de upp: små lappar med ord. När jag kommer till jobbet på morgonen har K. från kvällsskiftet lämnat en eller två lappar till mig. ”Den här funka inte så bra ändra programmet annars kör något annat på körplanen tills P. kommer lycka till! /K.” Vi ses sällan, om jag inte jobbar över. Lapparna med ord blir vårat sätt att kommunicera, ibland med hemliga kodord, uppmuntranden, ibland något skämt eller en pik. De är skrivna i stunden, utan grammatiska hänseenden och med en stil som skiljer sig markant från chefens lappar (de skrivs alltid med tjocka, stora bokstäver — det verkar som han alltid letar rätt på den fetaste pennan — och är undantagslöst direkta anvisningar: ”E. KÖR LISTER”.

När tiden går långsamt och tankarna vandrar iväg skriver jag små lappar till mig själv med funderingar, idéer och sånt som jag ska ta med mig hem. Hemma fogar jag samman dessa små lappar med ord i min anteckningsbok där fragmenten trängs sida vid sida. En bråkdel av fragmenten utvecklas ibland till lite längre samlingar av små ord som kommuniceras till en mestadels okänd grupp människor, varav endast ett fåtal jag träffar hälften så frekvent som jag träffar K.

Standard