litteratur

Om du vill skriva

Att äntligen börja skriva har jag längtat efter länge nu. Men det kommer inte fram naturligt, det blir mycket ansträngt. Vad skriva? Men framför allt: hur skriva? Det står några böcker i bokhyllan som ska lära mig detta. I regel är den här sortens böcker skit. Värdelösa. Det finns dock två undantag. Ett av undantagen är Brenda Uelands If you want to write (den andra är Stephen Kings Att skriva). Ueland känns omedelbart som en oerhört sympatisk person. Det finns inte ett spår av högfärd och hon talar med klarhet direkt till ens hjärta. Hon har förstått att kritik alltid rymmer ett konservativt moment och att vägen till den inre ”idéfontänen” är ärlighet. Språket kanske aldrig kan vara ärligt, men stilen blottar författarens själ. I Tolstoys efterföljd talar hon om vikten av litteraturen (och kulturen) som infektion.

Ueland talar också om vikten av att vara ensam. Inte bara avskärmad från distraktioner för att kunna koncentrera sig, utan en mer väsentlig ensamhet. Samma sak hör man från många stora konstnärer. För att infektionen ska kunna mutera sig och spridas och inte bara imiteras behöver man lyssna till sig själv och skriva det som betyder något för en, som berör en, det viktiga. Det här känner vi till. Vi har känt det. Det var stunderna vi skrev något som förändrade något i oss. Dessvärre är inte detta något som de oändliga massorna av instruktionsböcker i skrivandets hantverk kan undervisa oss i, inte heller en ängel (som Andrei Codrescu kallar henne, och jag kan bara instämma) som Ueland.

Standard

4 thoughts on “Om du vill skriva

  1. A-y skriver:

    Kings bok är utmärkt. Jag kan även varmt rekommendera Julia Camerons korta ”Skriva för livet” där hon fångat lika svårformulerade som geniala insikter om konsten att finna ”flow” i skrivandet.

  2. Det enda sättet att skriva, är att skriva…

    Well, också jag har lite blockering nu. Har från 2000 och framåt skrivit en del, samt gett ut en novellsamling själv. Och på hårddisken finns färdigt material. Men ”where do I go from here”?

    Känner mig lite ”in between jobs”, men beslutade mig i höstas för att inte skriva något större jobb utan blogga istället. Lite grönbete. Och under bloggandet har nya idéer bubblat upp, en del nya wordfiler har det blivit.

    Så man prövar sig fram… Har annars inte läst några handböcker i konsten att skriva. En tumregel jag har är dock: skriv färdigt det du skriver (en regel given av Robert Heinlein för övrigt).

    Innebörd: en halvfärdig novell som blir liggande blir aldrig klar. Istället ska man tvinga sig att avsluta den, banzai-artat ge den ett larvigt-dåligt-genialt slut, för att sedan kunna betrakta det färdiga resultatet i lugn och ro. Och dra slutsatser av det, lära sig något på kuppen.

  3. Jag känner igen det där. De texter jag blivit hyffsat nöjd med är de jag skrivit tills jag blev färdig, i regel under en och samma skrivsession. De som blivit liggande har jag antingen kastat eller ligger fortfarande och skräpar…

Kommentarer inaktiverade.