Gamla inlägg

Beat!

Ganska så nyligen gavs antologin Beat! ut i pocketformat. Beatgenerationen, som dom av någon märklig anledning brukar kallas, var en liten grupp av konstnärer, intellektuella, kriminella, i marginalen (av kulturen, akademin, samhället). Poesi har inte intresserat mig särdeles mycket tidigare, men Kerouacs “spontana prosa” och Ginsbergs poesi som sägs ligga mycket nära en “jazzmusikalisk estetik” slog an en sträng. Mest intresserad har jag dock blivit av Burroughs som i sina romaner sägs inrymma “insikten om att världens upplösning är nära förestående” och att människan måste göra en “omskrivning av livet”. (s. 30) Naked lunch ligger och väntar på att bli läst.

Jag vet inte mycket (ingenting, för att vara noga) om jazz och poesi, men det här är fan brilljant. Given julklapp om man inte köpt det än.

Standard

3 thoughts on “Beat!

  1. Antologin är schyst med ett intressant urval texter, bra inledning och informativa introduktioner till respektive författare, tänkte skriva något om den på min blogg framöver.

  2. Ja, den gav mersmak. Jag köpte Kerouacs ‘On the road’, Ginsbergs ‘Howl’ och Burroughs ‘Naked lunch’ direkt efter att jag läst Beat!

    Trevligt blog du har föresten. Lägger till dig i blogrollen.

  3. Howl är sjukt bra, om du inte sett Stefan Jarls ”Ett anständigt liv ”(andra delen i Modstrilogin) så rekommenderas jag den. I den deklameras avsnittet om Molok i Howl på vad som när jag tänker efter mest är power point-manér, men som blir så oerhört kraftfullt mot en fond av lidande och död. Även Ferlinghetti citeras om jag inte missminner mig, liksom Sartres studiekamrat kommunisten Nizan, Eluard (surrealisten) och Apollinaire. Men det är det poetiska bildspråket i sig som är bäst.

Kommentarer inaktiverade.